اخبار و مقالات

روزنامه نسل فردا(آلومینیوم تولید ملی،خودکفایی علیه تحریم)

یکی از فلزات بسیار محبوب در صنعت ساختمان سازی فلز آلومینیوم است که علاوه بر این نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف همچون خودروسازی، نظامی و… دارد و به عنوان قطعات و متعلقات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان پروفیل آلومینیومی جای خود را همواره حفظ کرده و با توجه به سیاست های امریکا نسبت به تحریم علیه ایران شرکتهای داخلی توانسته اند سهم بسزایی در این صنعت مهم ایفا کنند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پروفیل آلومینیومی با آهن در ساخت در و پنجره در این است که پنجره‌ها و در‌های آهنی انرژی بیشتری را هدر می‌دهند، ولی پنجره‌های آلومینیومی اینطور نیستند و این در  بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت دارد، در این راستا تولیدکننده های داخلی نظیر شرکت الومینیوم کوپال اصفهان با محصولات خود توانسته در این زمینه کمک چشمگیری در کاهش اتلاف انرژی و هدر رفت آن داشته باشد که با استفاده از شيشه هاي دوجداره پنجره هاي ترمال بریک و استفاده از پلی آمید در ساختار پيچيده پروفيل، پنجره هاي مزبور علاوه برعايق حرارتي ، عايق صوتي بسيارخوبي نيز می شوند و مانع از تبادل صوتي محیط داخل به بیرون و انتقال آلودگي هاي صوتی محیط بیرون به داخل خواهند شد.
که علاوه بر کمک به صرفه جویی در مصرف انرژی جنبه زیبا سازی و تزئیناتی دارد و به خاطر رنگ روشن و سفیدش حس زیبایی و تمیزی بیشتری به ساکنان ساختمان می‌دهد.

آلومينيوم به عنوان يک عنصر طبيعي پرمصرف بعد از حتي چند قرن داراي قيمت مي‌باشد و به عنوان کالايي سرمايه‌اي به آن نگاه مي‌شود و به سادگي و صرف هزينه‌اي کم قابل بازيافت و توليد مجدد قرار مي‌گيرد. یكی دیگر از خواص آلومینیوم در صنایع ساختمانی قرار گرفتن آلومینیوم در زمره مواد غیر مشتعل می باشد زیرا كه آلومینیوم نمی سوزد و قابل اشتعال نیست و در آتش سوزی در زمره مواد غیر مشتعل شونده دسته بندی می شود. آلومینیوم در 660 درجه سانتی گراد ذوب می شود كه تا رسیدن به این دما به زمان نسبتاً زیادی نیاز است. در یك آتش سوزی بزرگ این خاصیت یك مزیت مهم به شمار می رود زیرا كه انرژی آتش صرف ذوب و گرم كردن آلومینیوم می شود. سقف های صنعتی و دیوارهای خارجی ساخته شده از پانل های نازك آلومینیوم طوری طراحی می شوند كه در یک آتش سوزی بزرگ ذوب شوند در نتیجه ساختمان باز شده، گرما و دود آزاد شده و اجازه خروج پیدا می كند و در نتیجه دمای اعمال شده به ساختار كم می شود و خاموش كردن آتش آسانتر انجام می گیرد. در نتیجه سازه اصلی ساختمان سالم باقی می ماند. خطرات ریزش نیز كمتر می شود و در ضمن نیاز به بازسازی كامل سازه ها بعد از آتش سوزی نیز از بین می رود. علاوه بر مسائل فوق نكته مهم این است كه آلومینیوم در حین گرم شدن و حتی ذوب شدن هیچ نوع گاز و دود خطرناك و سمی تولید نمی كند ، در نتیجه در مقایسه با در و پنجره های چوبی و یا  PVCبدلیل عدم تولید گاز یا دود خطرناك از كیفیت بالاتری برخوردار است. یكی دیگر از خواص فوق العاده آلومینیوم مقاومت به خوردگی آن است. اكسید طبیعی كه همواره در سطح آلومینیوم وجود دارد مانع و سد بزرگی در برابر انواع مواد خورنده محسوب می شود. لایه اكسید تشكیل شده ، نازك و مستحكم است و نقش پوشش را بازی می كند و همچنین طراحی در و پنجره های آلومینیومی کوپال به شکلی است که در برابر فشار  و بارهای اعمالی مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند. آلومینیوم در برابر رطوبت و اتمسفر هوا مقاوم است و خورده نمی شود، لذا بهترین ماده برای ساخت در و پنجره و سایر تجهیزات ساختمانی در مناطق مرطوب و شرجی و نواحی ساحلی می باشد. طی پروسه آنادایزینگ می توان آلومینیوم را به رنگهای زیبایی در آورد و به آن زیبایی و استحكام بخشید ، در نتیجه طرحی زیبا و جذاب تولید می شود كه سطح آن به آسانی با آب گرم قابل شتشو است و نیاز به هیچ تمیزكاری و نگهداری ندارد و به طور طبیعی مقاوم به خوردگی است. در حال حاضر تولیدکننده های داخلی مثل شرکت آلومینیوم کوپال با استفاده از سیستم ترمال بریک ، کرتین وال ،آلومینیوم فابریک و استفاده از پوشش آنادایزینگ ، پنجره هایی می سازد که بالای 30 سال عمر می کنند و در همه شرایط آب و هوایی مقاوم و مستحکم و قابل استفاده است. وجود پلی آمید درسیستم ترمال بریک عایق بسیار خوبی برای آلومینیوم بوده و استفاده از این سیستم بسیار کارآمد است . استفاده از پوشش آنادایزینگ باعث می شود هم رنگ های بسیار زیبا و دلنشین برای ساختمان بوجود آید و  هم با توجه به عایق بودن این پروفیل شاهد دوام آن در مقابل شرایط جوی نامناسب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *