اخبار و مقالات

مقاله کرتین وال

نمای کرتین وال چیست؟
خب قبل از هر چیزی باید تعریف درستی از نمای کرتین وال داشته باشیم Curtain Wall یک کلمه انگلیسی است که معادل آن به فارسی دیوار پرده ای می باشد دیوار و پرده هر دو حائل هایی بین دو فضا هستند یکی سخت و سنگین و دیگری سبک و قابل انعطاف است از ترکیب این دو حائل محققان به ترکیبی دست پیدا کرده اند که هم استحکام و مقاومت دیوار و هم زیبایی و سبکی پرده را دارد از این رو نام آنرا کرتین وال Curtain Wall قرار داده اند.

نماهای کرتین وال از آنجا که هیچ باری از ساختمان را به دوش نمی کشند و تنها نیرویی که تحمل می کنند  نیروی وزن خودشان و دیگری نیرو های جانبی نظیر باد است از این رو به سازه های کرتین وال سازه های خود ایستا می گویند نمای کرتین وال انواع و اقسام زیادی دارد و پر کاربرد ترین آنها که حتما شما هم دیده اید نماهای کرتین وال شیشه ای هستند.

یکی از مهم ترین ویژگی های کرتین وال را می توان به عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی آن اشاره کرد این مساله باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می شود بنابراین نیاز ساختمان به مصرف انرژی الکتریسیته را کاهش می دهد از طرفی کرتین وال ها چون سازه هایی بسیار سبکی هستند بار کلی وارد بر ساختمان را کاهش می دهند همچنین رفتار خوبی در مقابل زلزله دارند و در نهایت سهولت در نصب و زیبایی و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر نماهای ساخمانی برتری دارند.

حال کمی فنی تر به قضیه  نگاه می کنیم. کرتین وال ها در واقع شاسی ها و لامل هایی هستند که در اطراف پروژه قرار می گیرند و شیشه هایی که به عنوان نمای ساختمان قرار می گیرند به جای اینکه روی خود ساختمان نصب شوند روی سازه کرتین وال نصب می شوند از این رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می یابد این کاهش وزن سبب می شود که  مقاومت ساختمان نسبت به زلزله افزایش یابد از نماهای کرتین وال می توان به نمای ساختمان جدید بورس در سعادت آباد تهران اشاره کرد.

استراکچر آلومینیومی نمای کرتین وال، یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند ؛ (لامل) نامیده می شوند همانطور که گفتیم ساختمان اصلی کرتین وال یا استراکچر کرتین وال از شاسی و لامل تشکیل شده است سپس شیشه ها یا سایر پوشش ها روی آنها نصب می شوند حال لامل را به شما معرفی می کنیم لامل در حقیقت همان سازه آلومینیومی است که شیشه ها روی آن نصب می شوند. این لامل ها در دو جهت افقی و عمودی نصب می شوند و فضایی مشبک مناسب نصب صفحات شیشه ای یا غیره را فراهم می کنند. به لامل های عمودی مولیون و به نماهای افقی ترنسم گویند. لامل ها نیز با توجه به طراحی نما و کاربری که دارند انواع مختلفی دارند لامل های آلومینیومی، لامل های فولادی و لامل های چوبی از انواع مختلف لامل ها هستند.

سطح مقطع لامل ها نیز به گونه ای توسط مهندسان طراحی شده است که بتوان در شیار هایی که لامل ها را در هم قفل کرده و یا شیشه هایی که در فضای بین مولیون و ترنسم قرار می گیرند را با لاستیک های مخصوصی به نام  EPDM جهت انجام عایق بندی حرارتی پوشانده ، از این رو نماهای کرتین وال عایق صوتی حرارتی رطوبتی خیلی خوبی هستند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ساختار نمای کرتین وال به گونه ای است که هیچگونه بار مرده ای را متوجه ساختمان نمی کند به این ترتیب شرایطی ایجاد می شود که فضای بیرونی نمای شیشه ای کرتین وال به شکل زیبایی نمایش داده شود.

(Curtain Wall) به دو دسته ی اصلی تقسیم می شود:

  • نمای کرتین وال قاب دار  (face cap)
  • نمای کرتین وال بدون قاب  (frameless)

سیستم قاب دار (face Cap):

در سیستم کرتین وال قاب دار زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند انجام می گردد. شیشه ها مستقیماً بر روی ساختار لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی نگه می دارد و به جهت زیبایی کار فیس کپ هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد.

سیستم فیس کپ خود به 2 بخش : نیمه در پوش دار (افقی یا عمودی) و درپوش دار کامل (افقی و عمودی) تقسیم میشوند.

در سیستم نیمه درپوش دار تنها یکی از خطوط عمودی یا افقی با درپوش آلومینیومی پوشانده می گردد.

سیستم بدون قاب (Frameless) :

در روش کرتین وال فریم لس یا بدون قاب از نمای بیرونی ساختمان کرتین وال به صورت شیشه یک تکه به نظر می آید ولی فریم های آن به صورت سایه در پشت شیشه مشخص می باشد. یکی از مزایای این سیستم سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا است.

مزیت های نمای کرتین وال:
  1. به دلیل وزن سبک میزان باری که به ساختمان متحمل میشود کاهش می یابد.
  2. نورگیری ساختمان افزایش می یابد.
  3. باعث کاهش مصرف میزان انرژی می گردد.
  4. سرعت نصب و اجرای آن بالا می باشد.
  5. به عنوان عایق صوتی و برودتی کاربرد دارد.
  6. می تواند به صورت پیش ساخته و یا نیمه پیش ساخته اجرا گردد.
  7. دارای تنوع وسیع در ویژگی ها و آپشن های ظاهری سیستم.
  8. قابلیت افزودن جلوه های خاص برای شب و روز به سیستم.
  9. نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن امکان پذیر است.
  10. کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری ساختمان.
  11. دارای قطعات با کیفیت مطلوب.
  12. در مقابل نیروی زلزله مقاوم بوده و رفتار تنشی دارد.

تمام متریالی که در ساخت مصالح نمای کرتین وال به کار میرود شامل شمش های آلومینیوم سری ۶۰۶۳ و لاستیک های EPDM  , پلی آمید و یا پی وی سی می باشد در ساخت لامل های نمای کرتین وال از بیلت های ۶۰۶۳ آلومینیوم استفاده می شود این دسته از شمش های آلومینیوم عملکرد بسیار مناسبی در عملیات اکسترود از خود نشان می دهند و از مقاومت فیزیکی بسیار بالایی نیز برخوردار هستند در پروسه رنگ آمیزی به روش آنادایز نیز شمش های سری ۶۰۶۳ نتیجه نهایی بسیار مناسبی دارند هرچند که امکان رنگ آمیزی به روش پودری نیز وجود دارد و تنوع رنگی بیشتری نیز در این سری وجود دارد اما پروفیل هایی که با روش آنادایز رنگ آمیزی شده اند مقاومت رنگی بسیار بالاتری در برابر اشعه مضر uv و عوامل شیمیایی از خود نشان می دهند همچنین از لاستیک های EPDM  برای آب بندی نمای کرتین وال و کمک به تثبیت شیشه ها استفاده می گردد.استفاده از پلی آمید زمانی مد نظر قرار می گیرد که میخواهید یک لامل را از حالت نرمال یا غیر ترمال به حالت ترمال بریک تبدیل کنید این روش باعث افزایش میزان صرفه جویی در مصرف انرژی میشود همچنین باعث می شود تا لامل ها عایق برودت نیز باشند به طوری که دمای لامل ها در زمان لمس کردن آنها مطابق با دمای داخل ساختمان باشند نه قسمت خارجی و محیط بیرونی.

شیشه های نمای کرتین وال می توانند دو جداره، چند جداره و حتی تک جداره باشند اما مسلم است که استفاده از شیشه های دو یا چند جداره باعث افزایش میزان صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان می شود .همچنین استفاده از شیشه های لمینیت در جداره خارجی ساختمان به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارند(شیشه های لمینیت در زمان شکست به تکه های بسیار ریز تبدیل می شوند و در جای خود می ایستند و ریزش نمی کنند)کمک شایانی به افزایش ضریب ایمنی نمای کرتین وال می کنند.

شاید سوال کنید چرا در بین جنس های مختلفی که در نمای شیشه ای کرتین وال وجود دارد  تأکید اساسی بر روی جنس آلومینیوم است؟؟ دلیل آن مشخص است.،زیبایی و قابلیت آنادایز آلومینیوم آنقدر زیاد است که سبب می شود در رنگ بندی های متنوع و خاص و همینطور طرح بندی های زیبا طبق یک سری ضخامت دقیق عمل کند.

در پایان باید خاطر نشان کنیم که در جامعه امروز کرتین وال به عنوان یک نوع نما به رسمیت شناخته شده که در بهبود عملکرد انرژی و راحتی ساکنین تاثیر بسزایی دارد. این روش که روش جدیدتری نیز  به شمار می آید باعث افزایش سرعت کار می شود. تمامی مراحل برش لامل های آلومینیومی در کارخانه صورت می گیرد و تنها عملیات نصب در ساختمان انجام میشود که این کار سرعت انجام کار را بالا میبرد.

مقاله مهرماه شرکت آلومینیوم کوپال اصفهان<

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *